Παραδοχή Ζάκερμπεργκ για το χάος στο διαδίκτυο: Απαιτούνται νέοι κανόνες…

Το «αφεντικό» του Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ, με ανοιχτή επιστολή του στην εφημερίδα «Washington Post», η οποία αναρτήθηκε και στην προσωπική ιστοσελίδα του, καλεί τις κυβερνήσεις και τις ρυθμιστικές – εποπτικές αρχές να παίξουν «πιο ενεργό ρόλο» και να επιβάλουν αυστηρότερες ρυθμίσεις στο διαδίκτυο διεθνώς. Στην ουσία, θέλοντας να προκαταλάβει νέες κριτικές για τη χρήση και τις αναρτήσεις στο πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης, παραδέχεται πως αδυνατεί να ελέγξει την κατάσταση με τα Fake News και τις αναρτήσεις με επιβλαβές περιεχόμενο και ζητάει να υπάρξουν νέοι κανόνες για την λειτουργία του διαδικτύου.

Σημειώνεται πως η επιστολή του Ζάκερμπεργκ δημοσιεύεται λίγες ημέρες μετά την υπερψήφιση από το ευρωκοινοβούλιο της μεταρρύθμισης για τα Πνευματικά Δικαιώματα, η οποία μεταξύ άλλων προβλέπει πως οι πλατφόρμες θα είναι στο εξής υπεύθυνες για το περιεχόμενο που δημοσιεύουν οι χρήστες τους.

Η κριτική στο Facebook, που εδώ και καιρό έχει γίνει ένα από τα βασικά μέσα διάδοσης ψευδών ειδήσεων, ακροδεξιών ρατσιστικών θέσεων και βρώμικης πολιτικής προπαγάνδας, εντάθηκε κυρίως μετά τις αμερικανικές εκλογές και το σκάνδαλο της Cambridge Analytica. Το ζήτημα του ρόλου και των κανόνων της λειτουργίας του επανήλθε στο προσκήνιο μετά την μετάδοση σε live streaming της μαζικής δολοφονίας μουσουλμάνων στη Νέα Ζηλανδία από τον ακροδεξιό Μπρέντον Τάραντ.

Με την επιστολή του, ο διευθύνων σύμβουλος του Μαρκ Ζάκερμπεργκ ζητά «να αναθεωρηθούν οι κανόνες για το Ίντερνετ, ώστε να μπορέσουμε να διατηρήσουμε ό,τι καλύτερο αυτό διαθέτει, την ελευθερία των ανθρώπων να εκφράζονται και των επιχειρηματιών να δημιουργούν νέα πράγματα, ενώ ταυτόχρονα να προστατεύσουμε την κοινωνία από ευρύτερα κακά». Όπως αναφέρει η ευθύνη για τον έλεγχο του επιβλαβούς περιεχομένου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πολύ μεγάλη πρόκληση για να αφεθεί μόνο στις ίδιες τις εταιρείες και ζητά χείρα βοηθείας από τις δημόσιες υπηρεσίες.

Διαφημιστική καταχώρηση
Διαφημιστική καταχώρηση

Προτείνει, έτσι, νέες νομοθεσίες στους εξής τομείς:

  • έλεγχος και αφαίρεση του επιβλαβούς περιεχομένου,
  • διασφάλιση της ακεραιότητας των εκλογών και των πολιτικών διαφημίσεων (π.χ. να είναι σαφές ποιος χρηματοδοτεί κάθε προεκλογική εκστρατεία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης),
  • προστασία της ιδιωτικότητας και φορητότητα των δεδομένων των χρηστών.

Τονίζει ότι οι νέοι κανόνες που θα εφαρμοσθούν, πρέπει να είναι υποχρεωτικά ίδιοι για όλες τις εταιρείες τεχνολογίας και τις διαδικτυακές πλατφόρμες, ώστε να εμποδιστεί η μετάδοση επιβλαβούς περιεχομένου από τη μία στην άλλη. Έτσι, όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να εφαρμόζουν κοινούς κανόνες, τους οποίους θα επιβάλουν τρίτοι, δηλαδή οι κυβερνήσεις και οι ρυθμιστικές-εποπτικές αρχές. Επίσης προτείνει ανά τρίμηνο κάθε μεγάλη εταιρεία τεχνολογίας να δημοσιεύει μια έκθεση διαφάνειας και λογοδοσίας, παράλληλα με την αντίστοιχη για τα οικονομικά αποτελέσματα της.

Τέλος, ο Ζάκερμπεργκ ζητά περισσότερες χώρες σε όλο τον κόσμο να υιοθετήσουν κανονισμούς όπως ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (GDPR) της Ευρωπαϊκής Ένωσης που τέθηκε σε ισχύ πέρυσι και να υπάρξει διεθνής συμφωνία για εναρμόνιση αυτών των κανονισμών σε παγκόσμιο επίπεδο.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.