Δεκαέξι χρόνια για μία γέφυρα

Ένα μικρό κομμάτι του ενός ρεύματος κυκλοφορίας που απέμενε για την ολοκλήρωση του οδικού τμήματος Γούρνες – Χερσόνησο στο Ηράκλειο της Κρήτης εγκαινίασε σήμερα ο πρωθυπουργός. Επίσης επισκέφθηκε το εργοτάξιο στο τμήμα Ηρακλείου- Μεσαράς, ένα κρητικό… «γεφύρι της Άρτας», αφού ξεκίνησε το 2005 και δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί. Θα ακολουθήσει αύριο η παράδοση μιας γέφυρας στο Χαμέζι, της οποίας η ιστορία ξεκινά το 2003.

Το τμήμα Γούρνες- Χερσόνησος, που επισκέφθηκε σήμερα ο κ. Τσίπρας συνοδεία του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, βουλευτών και πολιτευτών του ΣΥΡΙΖΑ έχει μήκος 9,08 χλμ. Το έργο αρχικά είχε ενταχθεί στο προηγούμενο ΕΣΠΑ, όμως κατά την αναδιάρθρωσή του μεταφέρθηκε στο τρέχον χρηματοδοτικό πλαίσιο. Στην κατασκευή, το έργο συνάντησε πολλές δυσκολίες: προβλήματα στις απαλλοτριώσεις, δυσκολία διαχείρισης της υφιστάμενης κυκλοφορίας. Το πιο σοβαρό όμως ήταν στο 1,3 χλμ στο οποίο υπήρξε αλλαγή χάραξης, στην κοιλάδα του Αποσελέμη. Εκεί (στις περιοχές Φαραγγούλι και Αγριανές) κατά τη διάρκεια των εργασιών ανακαλύφθηκαν σπηλαιώσεις και η υπόθεση σύντομα κατέληξε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο με το ερώτημα αν έπρεπε να προστατευθούν ή όχι. Τελικώς μετά από δύο συνεδριάσεις το ΚΑΣ αποφάσισε την κατάχωση των σπηλαίων με μια μέθοδο που δεν θα τα καταστρέψει και το έργο ολοκληρώθηκε.


Το τμήμα Γούρνες- Χερσόνησος, που επισκέφθηκε σήμερα ο κ. Τσίπρας συνοδεία του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη.

Να σημειωθεί ότι ο βόρειος κλάδος (από Ηράκλειο προς Άγιο Νικόλαο) παραδόθηκε στην κυκλοφορία τον Απρίλιο του 2018 ενώ ο νότιος κλάδος (πλην του 1,5 χλμ που είχε το πρόβλημα) στο τέλος του ίδιου έτους. Στο πλαίσιο του έργου αναβαθμίστηκαν οι κόμβοι Γουρνών και Καστελίου, κατασκευάστηκαν παράπλευρές οδοί 9 χλμ, αποκαταστάθηκαν 5,5 χλμ κάθετων οδών, ενώ κατασκευάστηκαν 4 γέφυρες συνολικού μήκους 548 μέτρων.

Ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε σήμερα και το εργοτάξιο του τμήματος Ηρακλείου- Μεσαράς. Το έργο, μήκους 16 χλμ, χωρίστηκε στα δύο και το πρώτο τμήμα ανατέθηκε το 2006, ενώ το δεύτερο το 2007. Το πρώτο κομμάτι ολοκληρώθηκε έγκαιρα, το δεύτερο όμως σταμάτησε εξαιτίας μιας σοβαρής κατολίσθησης. Τελικώς παραδόθηκε ημιτελές και η Πολιτεία προκήρυξε τρίτο διαγωνισμό, για την αποκατάσταση της περιοχής όπου έγινε η κατολίσθηση και την κατασκευή μιας κοιλαδογέφυρας για την παράκαμψη των σαθρών εδαφών.

Διαφημιστική καταχώρηση
Διαφημιστική καταχώρηση

Η σήραγγα Αγίας Βαρβάρας στην Μεσαρά.

Ο διαγωνισμός έγινε το 2014 αλλά καθυστέρησε δύο χρόνια να ανατεθεί λόγω προσφυγών των εργολάβων που το διεκδικούσαν στο ΣτΕ. Ο προϋπολογισμός του έργου έφθασε τελικά τα 165 εκατ. ευρώ, ποσό που οφείλεται στον μεγάλο αριθμό τεχνικών έργων που περιλαμβάνει (5 κοιλαδογέφυρες συνολικού μήκους 1.500 μέτρων, 3 σήραγγες συνολικού μήκους 1.300 μέτρων). Με τη λειτουργία του, μέσα στο 2019, η διαδρομή Ηρακλείου- Μοιρών θα μειωθεί κατά 15-20 λεπτά.


Η γέφυρα της Αγίας Βαρβάρας.

Τέλος αύριο ο κ. Σπίρτζης θα εγκαινιάσει ένα άλλο έργο- γεφύρι Άρτας: τη γέφυρα Χαμεζίου, στο οδικό τμήμα Αγκαθιάς- Χαμεζίου- Σητείας (που κατασκευάστηκε με παλιές προδιαγραφές: άξονας μονού κλάδου, χωρίς διαχωριστικό). Όλο το οδικό τμήμα έχει μήκος 5,4 χλμ ενώ η γέφυρα Χαμεζίου θα είναι η μεγαλύτερη στην Κρήτη, μήκους 840 μέτρων.


Ο ΒΟΑΚ στην κοιλάδα του Αποσελέμη του τμήματος Γούρνες-Χερσόνησος.

Το έργο δημοπρατήθηκε ως «μελετοκατασκευή» το μακρινό 2003. Μετά από μια μακρά δικαστική εμπλοκή, η σύμβαση υπεγράφη το 2006. Το 2010 η κοινοπραξία που το είχε αναλάβει κηρύχθηκε έκπτωτη. Το έργο επαναδημοπρατήθηκε και ο νέος ανάδοχος εγκαταστάθηκε το 2013, ολοκληρώνοντας τη γέφυρα. Χρειάστηκε όμως και μια τρίτη, συμπληρωματική σύμβαση το 2016, για να κλείσουν όλες οι τρύπες του έργου, το οποίο κόστισε τελικά 23 εκατ. ευρώ, αντί 15 εκατ. ευρώ που ήταν ο αρχικός του προϋπολογισμός…

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.